به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افپک، صبح امروز انفجار شدیدی در بندر شهید رجایی در بندرعباس رخ داد که خسارات گستردهای به ساختمانهای اداری و خودروهای پارک شده وارد کرد. طبق اعلام رسمی سازمان اورژانس کشور، تاکنون ۵۱۶ نفر در این حادثه مصدوم شدهاند. بندر شهید رجایی که ۵۵ درصد تخلیه و بارگیری کالای کشور را بر عهده دارد، یکی از مهمترین شریانهای حیاتی تجارت دریایی ایران محسوب میشود.
براساس اظهارات مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، شدت موج انفجار به قدری زیاد بود که سقف چند ساختمان اداری بر سر کارکنان فرو ریخت و بسیاری از خودروهای سبک و سنگین پارک شده، کاملاً آسیب دیدند. بر اساس آمار، روزانه به طور میانگین ۳۰ هزار نفر در بندر شهید رجایی حضور دارند که این میزان، اهمیت بالای ایمنی در این مجموعه را دوچندان میکند.
طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، پس از وقوع انفجار تعداد زیادی دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شد. همچنین، دستور پرواز بالگرد اورژانس هوایی لارستان برای انتقال مصدومان صادر شد. به گفته پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس، از میان مصدومان، ۴۵۰ نفر در محل درمان و ۶۶ نفر به مراکز درمانی بندرعباس منتقل شدهاند.
مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان اعلام کرده که تیمهای تخصصی فوراً وارد عمل شدهاند تا علت اصلی انفجار مشخص شود. وی گفت: «هیچ فرضیهای را رد نمیکنیم و همه احتمالات از جمله خطای انسانی، حادثه فنی یا خرابکاری احتمالی بررسی میشود». به گفته او، نتایج اولیه طی ساعات آینده اعلام خواهد شد و مردم از روند دقیق حادثه مطلع خواهند شد.
بندر شهید رجایی به عنوان نقطه اصلی اتصال ایران به کریدورهای ترانزیتی جهانی، رقیب جدی بندرهای کراچی و گوادر در پاکستان محسوب میشود. طبق گزارش وزارت حمل و نقل پاکستان، بندر کراچی سالانه بیش از ۶۵ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری میکند و بندر گوادر نیز با حمایت چین در چارچوب پروژه «یک کمربند، یک راه» در حال توسعه است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که بندر گوادر با سرمایهگذاری حدود ۶۲۰ میلیون دلاری چین در حال تبدیل شدن به یکی از رقبای اصلی بندر شهید رجایی است. به گزارش خبرگزاری رویترز، هدف نهایی این پروژه کاهش وابستگی اقتصادی پاکستان به بنادر ایرانی و تسهیل تجارت با غرب آسیا و آفریقا است. این تحولات رقابت منطقهای را به شدت تشدید کرده است.
تحلیلگران امنیتی هشدار دادهاند که هرگونه اختلال در فعالیت بندر شهید رجایی میتواند منافع مستقیم برای پاکستان، به ویژه توسعه گوادر ایجاد کند. به گفته حسین حاجیلو، کارشناس روابط بینالملل، «با هر وقفه در روند تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی، فرصت برای رشد سهم بنادر پاکستانی از ترانزیت منطقهای افزایش مییابد.»
بر اساس گزارشهای موجود، بندر شهید رجایی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۰ میلیون تن کالا را تخلیه و بارگیری کرده است. این میزان معادل بیش از ۸۰ درصد تجارت دریایی ایران از طریق بنادر جنوب کشور محسوب میشود. در مقایسه، بندر کراچی نیز حدود ۶۵ میلیون تن کالا جابهجا کرده، که رقابت دو بندر را کاملاً نزدیک نشان میدهد.
به گفته مقامات بندری، فعالیتهای اصلی بندر شهید رجایی به طور موقت تعلیق شده تا خسارات وارده ارزیابی شود. مدیرکل بندر شهید رجایی اعلام کرد: «تیمهای فنی و امدادی با سرعت عمل در حال بازسازی اولیه هستند تا روند ترانزیت بینالمللی متوقف نشود». به گفته او، ظرف ۴۸ ساعت آینده بخشهایی از بندر مجدداً فعال خواهد شد.
در نهایت، با توجه به اهمیت راهبردی بندر شهید رجایی در مسیر کریدور شمال-جنوب و رقابت شدید منطقهای، حفاظت بیشتر از این بندر ضروری به نظر میرسد. شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته در مصوبهای ویژه، بندر شهید رجایی را جزء «اماکن حیاتی ملی» تعریف کرده بود و مقرر شده بود تدابیر حفاظتی ویژهای در این بندر اتخاذ شود.
انتهای پیام