• امروز : چهارشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 30 April - 2025
کل 622 امروز 11

سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون یورویی ایران برای تکمیل جاده میل ۷۸ تا گمرک فراهی

  • کد خبر : 2876
  • 30 آوریل 2025 - 13:00
سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون یورویی ایران برای تکمیل جاده میل ۷۸ تا گمرک فراهی
سفیر ایران در افغانستان از اختصاص ۱۰ میلیون یورو برای تکمیل جاده مرزی میل ۷۸ در ولایت فراه خبر داد؛ پروژه‌ای که نقش حیاتی در اتصال گمرک ابونصر فراهی به مرز میلک ایران دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افپک، علیرضا بیگدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، اعلام کرد که دولت ایران مبلغ ۱۰ میلیون یورو برای تکمیل مسیر مرزی میل ۷۸ که گمرک ابونصر فراهی در غرب افغانستان را به مرز میلک ایران متصل می‌کند، اختصاص داده است. این پروژه زیرساختی، بخشی از راهبرد تهران برای توسعه گذرگاه‌های مرزی و تقویت تجارت با افغانستان در شرایط جدید منطقه‌ای محسوب می‌شود.

بیکدلی در گفت‌وگویی که روز دوشنبه ۸ اردیبهشت با خبرگزاری صدای افغانستان (آوا) داشت، تصریح کرد: «تکمیل این مسیر موجب کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش تبادلات مرزی میان دو کشور خواهد شد.» وی با اشاره به آمادگی فنی طرف ایرانی برای به پایان رساندن پروژه تا پایان سال شمسی، این جاده را «رگ حیاتی» در ارتباط اقتصادی ایران و افغانستان دانست.

جاده میل ۷۸ از گمرک ابونصر فراهی آغاز شده و با عبور از مناطق کویری، به مرز میلک ایران در استان سیستان و بلوچستان منتهی می‌شود. این جاده که بخش مهمی از کریدور شرقی ایران-افغانستان به شمار می‌رود، در حال حاضر به دلیل کمبود زیرساخت، محدودیت‌هایی در حمل‌ونقل سنگین دارد. طبق آمار گمرک ایران، حجم صادرات غیرنفتی ایران از طریق این مرز در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

همچنین اتاق بازرگانی ولایت فراه در گزارشی اعلام کرد که با تکمیل این جاده، زمان انتقال کالا از گمرک ابونصر فراهی به میلک از ۵ ساعت به کمتر از ۲ ساعت کاهش می‌یابد. براساس گزارش بانک توسعه آسیایی (ADB)، نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل در غرب افغانستان یکی از موانع اصلی توسعه تجارت با ایران است. این جاده می‌تواند حلقه اتصال زاهدان، فراه و کابل را از طریق مسیر زمینی محکم‌تر کند.

در سال ۱۴۰۰ نیز ایران و افغانستان تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه سه گذرگاه مرزی میان دو کشور امضا کرده بودند که یکی از آن‌ها به همین مسیر میل ۷۸ مربوط می‌شد. این تفاهم‌نامه که در زمان حکومت جمهوری افغانستان با وزارت راه و شهرسازی ایران منعقد شد، اکنون با پیگیری‌های طرف ایرانی و هماهنگی با دولت طالبان در حال اجرایی شدن است.

به گفته داوود سلطان‌زوی، رئیس پیشین شورای اقتصادی کابل، «ایران با هوشمندی، روی نقاطی تمرکز کرده که هم از لحاظ جغرافیایی در عمق خاک افغانستان نفوذ دارد و هم می‌تواند همزمان در برابر نفوذ رقبای منطقه‌ای عمل کند.» مسیر میل ۷۸ دقیقا در چنین چارچوبی طراحی و تأمین بودجه شده است.

این پروژه همچنین از منظر همکاری‌های امنیتی نیز اهمیت دارد. عبور محموله‌های غیرقانونی، از جمله مواد مخدر و قاچاق سوخت، یکی از دغدغه‌های اصلی دو کشور در این منطقه مرزی است. فرمانده مرزبانی ایران در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که با ساماندهی مسیرهای رسمی و به‌ویژه راه‌اندازی مجدد میلک–ابونصر فراهی، شاهد کاهش ۴۰ درصدی در ورود کالای قاچاق به کشور بوده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های افغان، مقامات محلی فراه نیز از این پروژه استقبال کرده‌اند. والی فراه در مصاحبه‌ای با طلوع‌نیوز گفت: «تکمیل جاده میل ۷۸ نه‌تنها برای تجارت با ایران بلکه برای ارتقای وضعیت معیشتی مردم غرب افغانستان اهمیت حیاتی دارد.» به گفته وی، بیش از ۱۲۰۰ شغل موقت و فصلی در نتیجه اجرای این پروژه ایجاد خواهد شد.

گمرک ابونصر فراهی پس از اسلام‌قلعه و تورغندی، سومین گذرگاه مهم افغانستان با ایران محسوب می‌شود. در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، بیش از ۶۰ هزار تن کالا از طریق این گمرک وارد افغانستان شده است. با تکمیل زیرساخت‌های مسیر میل ۷۸، ظرفیت تردد به ۲۵۰ کامیون در روز افزایش خواهد یافت. این رقم در حال حاضر حدود ۸۰ کامیون است.

در مجموع، اختصاص ۱۰ میلیون یورو برای تکمیل این پروژه تنها به معنای یک سرمایه‌گذاری فنی نیست، بلکه گامی راهبردی از سوی ایران برای تثبیت جایگاه اقتصادی‌اش در افغانستان پس از خروج آمریکا و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای است. این پروژه در کنار پروژه‌های مشابهی چون خط‌آهن خواف–هرات، نمادی از رویکرد دیپلماسی زیرساختی ایران در منطقه به شمار می‌رود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://afpak.ir/?p=2876

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

دیدگاهها بسته است.