به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افپک، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در جمع مدیران شهرستانهای تربتحیدریه، رشتخوار و مهولات اعلام کرد: «ترانزیت ریلی کشور به افغانستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته و این میزان اکنون به ۳۰ هزار تن در ماه رسیده است.»
وی افزود: «طبق برنامهریزی انجام شده، امسال ۵۰۰ هزار تن بار از طریق ترانزیت به افغانستان جابهجا خواهد شد.»
ذاکری با اشاره به زیرساختهای موجود اظهار داشت: «واگن به اندازه کافی وجود دارد و با افتتاح کمربندی سالار – شادمهر، قطارها در ایستگاه تربتحیدریه فرصتی کافی پیدا خواهند کرد که بدون معطلی و به موقع عبور کرده و تردد کنند.»
وی ادامه داد: «قطارهایی که از هرات و سمت سنگان به سمت ایستگاه شهید مطهری میآیند؛ مسیرشان باز است و مانند گذشته حرکت خواهند کرد، اما چون انباشت و رسوب بار واگنها در ایستگاههای میانی افزایش یافته بود، محدودیت داشتند.»
ذاکری تصریح کرد: «این بار به جای اینکه قطارهایی که به سمت بندرعباس میروند خطوط ایستگاه تربتحیدریه را اشغال کنند، از سالار به شادمهر میرود و در نتیجه ظرفیت این مسیر افزایش مییابد.»
وی با اشاره به هدفگذاری حمل هشت میلیون تن بار توسط راهآهن گفت: «سال گذشته شعار «دیپلماسی ریلی پایه» را دادیم و سعی شد همه همکاران را متقاعد کنیم که اولویت اول با ترانزیت است و در سال گذشته مجموع واردات، صادرات و ترانزیت ریلی کشور به پنج میلیون تن رسید.»
ذاکری ادامه داد: «برای واردات، صادرات و ترانزیت ریلی کشور در سال جاری هشت میلیون تن هدفگذاری شده است.»
وی با اشاره به اهمیت کمربندی سالار – شادمهر بیان کرد: «این ظرفیت شبکه را در شرق کشور افزایش میدهد و رسوب بار به این راحتی کم نخواهد شد و گلوگاههای دیگری وجود دارد که باید برطرف شود.»
ذاکری افزود: «افتتاح این کمربندی از هزینهکرد اضافه در این مسیر که کار را غیراقتصادی میکرد، میکاهد و به کاهش زمان چهار ساعته سیر قطارهای باری و افزایش بهرهوری مسیر، لوکوموتیو و همکاران ما در ایستگاهها کمک میکند و این نوید خوبی برای توسعه ریلی در شرق کشور است.»
وی در ادامه اظهار داشت: «کریدور شرق به غرب سرخس تا «چشمه ثریا» به عنوان یکی از برنامههای جدی راهآهن بوده و امید است گامهای مهمی هم در حوزه تکمیل خطوط و هم برقی کردن مسیرها برداشته شود.»
ذاکری با اشاره به برقی کردن مسیر مشهد- تهران گفت: «برقی کردن راهآهن تهران-مشهد از حدود ۱۰ سال قبل در وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده و حتی تا مرحله انعقاد قرارداد و پیشپرداخت پیش رفته است، اما در هر مرحله با موانعی برخورد کرده و عملیات اجرایی نشده است.»
وی افزود: «موضوع برقی کردن این مسیر از طریق مناقصهای که آخرین مرتبه برگزار و یک شرکت چینی انتخاب شده بود در دستور کار قرار دارد.»
ذاکری با تأکید بر ضرورت برقی کردن راهآهن کشور اظهار کرد: «برقی کردن راهآهن کشور یک اولویت و ضرورتی ملی است و در دنیا ثابت شده استفاده از گازوئیل و دیزلهای غیربرقی از نظر اقتصادی هم بهصرفه نبوده و مشکلاتی دارد و قطارهای برقی در شیب و فرازهای مسیرها بهتر و سریعتر هستند.»
وی خاطرنشان کرد: «همه کشورها به سمت برقی کردن راهآهنهای خود رفتهاند و هندوستان کشوری با تجربه موفق در این زمینه است که در سال گذشته اعلام کرد تمام شبکه برقی و دیزلها را جمعآوری کرده است و دیزل-الکتریک استفاده میکند.»
ذاکری در پایان گفت: «توسعه مسیرهای تکخطه را در دستور کار داریم و از بافق تا سنگان را باید دوخطه کرد که اکنون چهار بلاک (قطعه) آن به پیمان رفته و امید است بقیه مسیر با کمک شرکتهای معدنی منطقه انجام شود.»
وی افزود: «آثار توسعه ریلی در منطقه شرق کشور بتدریج نمایان خواهد شد و شرکتهای تعمیر و نگهداری کننده در این منطقه سرمایهگذاری خواهند کرد.»
ذاکری در پایان اظهار داشت: «برای تأمین ناوگان مسافری مورد تقاضای مردم این منطقه (تربتحیدریه) نیاز است یک سرمایهگذار محلی جذب شود، چون راهآهن جمهوری اسلامی ایران واگن ندارد و شرکتهای حملونقلی برای مبدأ و مقصد مسافری برنامهریزی میکنند.»
انتهای پیام