• امروز : یکشنبه, ۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : Sunday - 25 May - 2025
کل 791 امروز 10

افزایش ۲۰۰ درصدی ترانزیت ریلی ایران به افغانستان؛ دستیابی به ۳۰ هزار تن در ماه

  • کد خبر : 3439
  • 25 می 2025 - 17:29
افزایش ۲۰۰ درصدی ترانزیت ریلی ایران به افغانستان؛ دستیابی به ۳۰ هزار تن در ماه
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۲۰۰ درصدی ترانزیت ریلی به افغانستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. وی اعلام کرد که این میزان اکنون به ۳۰ هزار تن در ماه رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افپک، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در جمع مدیران شهرستان‌های تربت‌حیدریه، رشتخوار و مه‌ولات اعلام کرد: «ترانزیت ریلی کشور به افغانستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش یافته و این میزان اکنون به ۳۰ هزار تن در ماه رسیده است.»

وی افزود: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده، امسال ۵۰۰ هزار تن بار از طریق ترانزیت به افغانستان جابه‌جا خواهد شد.»

ذاکری با اشاره به زیرساخت‌های موجود اظهار داشت: «واگن به اندازه کافی وجود دارد و با افتتاح کمربندی سالار – شادمهر، قطارها در ایستگاه تربت‌حیدریه فرصتی کافی پیدا خواهند کرد که بدون معطلی و به موقع عبور کرده و تردد کنند.»

وی ادامه داد: «قطارهایی که از هرات و سمت سنگان به سمت ایستگاه شهید مطهری می‌آیند؛ مسیرشان باز است و مانند گذشته حرکت خواهند کرد، اما چون انباشت و رسوب بار واگن‌ها در ایستگاه‌های میانی افزایش یافته بود، محدودیت داشتند.»

ذاکری تصریح کرد: «این بار به جای اینکه قطارهایی که به سمت بندرعباس می‌روند خطوط ایستگاه تربت‌حیدریه را اشغال کنند، از سالار به شادمهر می‌رود و در نتیجه ظرفیت این مسیر افزایش می‌یابد.»

وی با اشاره به هدف‌گذاری حمل هشت میلیون تن بار توسط راه‌آهن گفت: «سال گذشته شعار «دیپلماسی ریلی پایه» را دادیم و سعی شد همه همکاران را متقاعد کنیم که اولویت اول با ترانزیت است و در سال گذشته مجموع واردات، صادرات و ترانزیت ریلی کشور به پنج میلیون تن رسید.»

ذاکری ادامه داد: «برای واردات، صادرات و ترانزیت ریلی کشور در سال جاری هشت میلیون تن هدف‌گذاری شده است.»

وی با اشاره به اهمیت کمربندی سالار – شادمهر بیان کرد: «این ظرفیت شبکه را در شرق کشور افزایش می‌دهد و رسوب بار به این راحتی کم نخواهد شد و گلوگاه‌های دیگری وجود دارد که باید برطرف شود.»

ذاکری افزود: «افتتاح این کمربندی از هزینه‌کرد اضافه در این مسیر که کار را غیراقتصادی می‌کرد، می‌کاهد و به کاهش زمان چهار ساعته سیر قطارهای باری و افزایش بهره‌وری مسیر، لوکوموتیو و همکاران ما در ایستگاه‌ها کمک می‌کند و این نوید خوبی برای توسعه ریلی در شرق کشور است.»

وی در ادامه اظهار داشت: «کریدور شرق به غرب سرخس تا «چشمه ثریا» به عنوان یکی از برنامه‌های جدی راه‌آهن بوده و امید است گام‌های مهمی هم در حوزه تکمیل خطوط و هم برقی کردن مسیرها برداشته شود.»

ذاکری با اشاره به برقی کردن مسیر مشهد- تهران گفت: «برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد از حدود ۱۰ سال قبل در وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده و حتی تا مرحله انعقاد قرارداد و پیش‌پرداخت پیش رفته است، اما در هر مرحله با موانعی برخورد کرده و عملیات اجرایی نشده است.»

وی افزود: «موضوع برقی کردن این مسیر از طریق مناقصه‌ای که آخرین مرتبه برگزار و یک شرکت چینی انتخاب شده بود در دستور کار قرار دارد.»

ذاکری با تأکید بر ضرورت برقی کردن راه‌آهن کشور اظهار کرد: «برقی کردن راه‌آهن کشور یک اولویت و ضرورتی ملی است و در دنیا ثابت شده استفاده از گازوئیل و دیزل‌های غیربرقی از نظر اقتصادی هم به‌صرفه نبوده و مشکلاتی دارد و قطارهای برقی در شیب و فرازهای مسیرها بهتر و سریع‌تر هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «همه کشورها به سمت برقی کردن راه‌آهن‌های خود رفته‌اند و هندوستان کشوری با تجربه موفق در این زمینه است که در سال گذشته اعلام کرد تمام شبکه برقی و دیزل‌ها را جمع‌آوری کرده است و دیزل-الکتریک استفاده می‌کند.»

ذاکری در پایان گفت: «توسعه مسیرهای تک‌خطه را در دستور کار داریم و از بافق تا سنگان را باید دوخطه کرد که اکنون چهار بلاک (قطعه) آن به پیمان رفته و امید است بقیه مسیر با کمک شرکت‌های معدنی منطقه انجام شود.»

وی افزود: «آثار توسعه ریلی در منطقه شرق کشور بتدریج نمایان خواهد شد و شرکت‌های تعمیر و نگهداری کننده در این منطقه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

ذاکری در پایان اظهار داشت: «برای تأمین ناوگان مسافری مورد تقاضای مردم این منطقه (تربت‌حیدریه) نیاز است یک سرمایه‌گذار محلی جذب شود، چون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واگن ندارد و شرکت‌های حمل‌ونقلی برای مبدأ و مقصد مسافری برنامه‌ریزی می‌کنند.»

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://afpak.ir/?p=3439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

دیدگاهها بسته است.