به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افپک، در پی دیدار مولوی نداء محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان، با اندریکا راتواته معاون دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، توافقاتی برای بهبود نظام تحصیلات عالی این کشور صورت گرفت. در این نشست، بر لزوم تقویت ظرفیتهای آموزشی و جذب اساتید خارجی تأکید شد.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان اظهار داشت که برای اصلاح و تقویت نظام تحصیلی، اقدامات اساسی انجام شده است. هدف اصلی این وزارت، تربیت نسل متخصص و حرفهای است که بتواند نیازهای کشور را برآورده کند.
به منظور ارتقاء کیفیت آموزش عملی، وزارت تحصیلات عالی افغانستان در سال جاری تجهیزات آزمایشگاهی به ارزش ۲۷۰ میلیون افغانی برای مؤسسات تحصیلی خریداری کرده است. این اقدام به دانشجویان امکان میدهد تا علاوه بر آموزش نظری، مهارتهای عملی را نیز کسب کنند.
نداء محمد ندیم تأکید کرد که هدف وزارت تحصیلات عالی، همسانسازی نظام تحصیلی افغانستان با معیارهای جهانی است. در این راستا، بازنگری و بهروزرسانی برنامههای درسی و جذب اساتید خارجی در دستور کار قرار دارد.
اندریکا راتواته، معاون یوناما، با اشاره به کمکهای بشردوستانه در حوزههای مختلف، تأکید کرد که این سازمان به دنبال همکاریهای بلندمدت برای توسعه افغانستان است. وی همچنین بر اهمیت تقویت نظام تحصیلات عالی تأکید کرد.
معاون یوناما تعهد داد که برای تقویت وزارت تحصیلات عالی افغانستان، زمینه جذب اساتید خارجی از کشورهای ایران، پاکستان، ازبکستان و دیگر کشورها را فراهم کند. این اقدام میتواند به بهبود کیفیت آموزش در دانشگاههای افغانستان کمک کند.
پیشتر، مسئولان وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرده بودند که از تجربیات علمی و تخصصی ایرانیها میتوان در جهت ترقی و پیشرفت علمی نهادهای تحصیلی کشور استفاده کرد. این همکاریها میتواند به تبادل دانش و تجربه بین دو کشور منجر شود.
با توجه به پیشینه همکاریهای علمی بین ایران و افغانستان، جذب اساتید ایرانی میتواند به ارتقاء سطح علمی دانشگاههای افغانستان کمک کند. این همکاریها میتواند در حوزههای مختلف علمی و پژوهشی گسترش یابد.
همکاریهای بینالمللی در حوزه آموزش عالی میتواند به توسعه پایدار افغانستان کمک کند. جذب اساتید خارجی با تجربه میتواند به انتقال دانش و فناوریهای نوین به این کشور منجر شود.
در نهایت، تقویت نظام تحصیلات عالی افغانستان نیازمند همکاریهای بینالمللی و بهرهگیری از تجربیات کشورهای همسایه است. جذب اساتید ایرانی و دیگر کشورها میتواند گامی مؤثر در این مسیر باشد.
انتهای پیام