به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی افپک، سفارت افغانستان در تهران طی اطلاعیهای رسمی اعلام کرد که از روز دوشنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۴، فعالیتهای مربوط به تمدید پاسپورت و امور حقوقی به مدت دو هفته متوقف خواهد شد. این تصمیم در پی ازدحام بیسابقه مراجعان به بخش تثبیت هویت اتخاذ شده و هدف از آن، تسهیل در ارائه خدمات و مدیریت موثرتر روند مراجعات عنوان شده است.
در هفته پایانی فروردینماه، صفهای طولانی در مقابل سفارت افغانستان در خیابان دکتر فاطمی تهران تشکیل شده بود که موجب بروز مشکلات متعددی از جمله اختلال ترافیکی و نارضایتی ساکنان محلی شده بود. طبق گزارش منابع میدانی، در برخی روزها، بیش از ۲۵۰۰ نفر برای انجام امور کنسولی به محل سفارت مراجعه کردهاند. این افزایش تقاضا باعث فشار مضاعف بر کارکنان سفارت شده است.
سفارت افغانستان در اطلاعیه خود اعلام کرده است که این تعلیق موقت شامل تمامی خدمات مربوط به تمدید پاسپورت و امور حقوقی مانند ازدواج، طلاق، گواهی ولادت، وثایق و عدم مسئولیت جرمی خواهد بود. این خدمات، پس از دو هفته و در صورت مهیا شدن شرایط مناسب، از سر گرفته خواهند شد. سفارت از مراجعان خواسته تا اطلاعیههای بعدی را از طریق کانالهای رسمی پیگیری کنند.
برخی کارشناسان امور مهاجرت، علت اصلی این ازدحام را در اجرای طرحهای جدید مربوط به تثبیت هویت و صدور کارت شناسایی ویژه مهاجران افغانستانی در ایران میدانند. براساس آمار رسمی سازمان امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران، بیش از ۴ میلیون تبعه افغانستانی در ایران سکونت دارند که از این میان، حدود ۶۰۰ هزار نفر نیاز فوری به تمدید مدارک هویتی دارند.
یکی از کارکنان پیشین سفارت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، در گفتوگو با خبرنگار افپک گفت: «عدم تفکیک نوبتدهی اینترنتی و مراجعات حضوری، سفارت را در شرایط دشواری قرار داده است. اگر نوبتدهی هوشمند اجرا نشود، بحران در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت». این فرد همچنین خواستار افزایش نیروی انسانی در بخشهای شلوغ سفارت شد.
در سال گذشته نیز در مقاطع مختلف، بخشهایی از سفارت افغانستان در تهران به دلیل ازدحام مراجعان تعطیل شده بود. به عنوان نمونه، در تیرماه ۱۴۰۲، به دلیل فشار مراجعات به بخش پاسپورت، خدمات حقوقی به مدت ده روز متوقف شد. گزارشهای میدانی نشان میدهد که بسیاری از مهاجران با وجود دور بودن محل سکونت از تهران، ناچار به سفر و اقامت موقت برای دریافت خدمات کنسولی هستند.
فعالان حوزه مهاجرت و پناهندگی تأکید دارند که لازم است سیستم خدماترسانی کنسولی سفارت افغانستان دیجیتالسازی شده و بخشی از امور به دفاتر همکار در دیگر استانها واگذار شود. پیشنهاداتی مبنی بر راهاندازی دفاتر نمایندگی در شهرهای مشهد، قم و اصفهان ارائه شده که در صورت اجرایی شدن، از فشار مراجعات به تهران بهطور محسوسی کاسته خواهد شد.
از سوی دیگر، اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران اعلام کرده است که در حال رایزنی با سفارت افغانستان برای ارتقای کیفیت خدمات کنسولی است. این اداره آمادگی خود را برای همکاری در تجهیز مکانهای موقت یا ایجاد سالن انتظار اعلام کرده است. براساس گزارش این اداره، ازدحام در برخی روزها باعث ایجاد صفهایی به طول بیش از ۱۵۰ متر در خیابانهای منتهی به سفارت شده بود.
در پایان، سفارت افغانستان از تمامی شهروندان خواسته است که در دوره تعطیلی موقت بخشهای مذکور از مراجعه حضوری خودداری کنند و تنها در صورت نیاز ضروری به بخش تثبیت هویت مراجعه نمایند. همچنین از اتباع خواسته شده تا با رعایت نظم و انضباط اجتماعی، به کارکنان سفارت در تسریع روند خدماترسانی کمک کنند. قرار است ارزیابی مجدد شرایط در پایان هفته دوم اردیبهشت صورت گیرد.
انتهای پیام